Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici Raspeće sa svetim ugarskim vladarima
Iz nekoć bogate slikarske baštine 15. i 16. stoljeća u sjevernoj Hrvatskoj posebno se izdvaja oltarna slika iz zagrebačke katedrale s prikazom raspetoga Krista i svetih ugarskih vladara. Narudžba se povezuje sa zagrebačkim biskupom Lukom de Szegedom i datira u početak 16. stoljeća. Pala je bila namijenjena oltaru Sv. Križa, postavljenom na istaknutom mjestu u središnjem dijelu katedrale, ispred nekadašnje oltarne pregrade s pjevalištem. Slikana je tehnikom tempere i ulja na drvu, a prema stilskim značajkama pripisana je furlanskom slikaru Gianfrancescu da Tolmezzu. Rijedak je primjer državno-vjerske ikonografije Kraljevine Ugarske, u kojem su sveticama i sv. Ivanu evanđelistu, uobičajenim pratiteljima Krista u prizoru na Golgoti, pridruženi sveti ugarski vladari: Stjepan, patron katedrale, Stjepanov sin Emerik, knez Slavonije i, najistaknutiji, Ladislav, utemeljitelj Zagrebačke biskupije. Kralj Ladislav je prikazan u viteškom oklopu s velikim štitom, stiliziranim u grb Ugarskoga kraljevstva, u ulozi borca protiv neprijatelja vjere. Jasno je izražena naručiteljeva namjera da svete ugarske vladare prikaže kao zaštitnike i zagovornike biskupije.
Tijekom stoljeća oltar je pretrpio višekratna oštećivanja, obnove i premještanja, a njegova burna povijest znatno je utjecala na stanje očuvanosti slike. Brojna mehanička oštećenja i lomovi pale posljedica su nekoliko požara u katedrali u 17. stoljeću koji su uzrokovali urušavanje krovišta nad svetištem. Sredinom 18. stoljeća drveni oltar zamijenjen je novim, a pala je postavljena na zid sakristije. Početkom 20. stoljeća premještena je u kapelu Nadbiskupskog dvora te je naposljetku, od 2007. godine, izložena u Muzeju blaženog Alojzija Stepinca na zagrebačkom Kaptolu. Nepovoljni mikroklimatski uvjeti u novim, grijanim prostorima ubrzali su procese sušenja i deformiranja drvenog nosioca slike i gubitka oslika. Višekratna restauriranja "jako oštećene slike" spominju se u izvorima od prve polovice 19. stoljeća, a konzervatorsko-restauratorski radovi mogu se pratiti prema sustavno vođenoj (fotografskoj) dokumentaciji od početka 20. stoljeća.
Stanje slike s velikim strukturnim oštećenjima drvenog nosioca zahtijevalo je pažljivu pripremu složenog konzervatorsko-restauratorskog projekta koji se od 2013. do 2018. godine izvodio u Službi za pokretnu baštinu Hrvatskog restauratorskog zavoda. Prvi korak bila je detaljna analiza materijala i povijesti pale. Ispitan je način izvornog spajanja dijelova drvene table, određene su vrste drva i dijagnosticirano stanje. Analizom mikrouzoraka boje određen je sastav pigmenata izvornog oslika te je utvrđen broj slojeva i sastav starijih popravaka, preslika i retuša. Uz pomoć RTG snimki te snimki u IC i UV dijelu spektra, identificirani su brojni pentimenti slikara i preciznije su locirane zone preslika, popravaka i promjena forme.
Tijekom višekratnih povijesnih intervencija na slici, na poleđinu su montirana raznovrsna ojačanja, no ona su rezultirala novim oštećenjima i pukotinama krhke drvene table. Nakon njihova uklanjanja, radovi strukturnog učvršćivanja drvenog nosioca objedinjeni su izradom nove, elastične vrste ojačanja poleđine.
Provedeno je i uklanjanje preslika, alteriranih restauratorskih retuša i nestabilnih zakita s lica slike. Veća oštećenja (lakune) rekonstruirana su mimetičkim retušem koji podražava okolnu boju i teksturu očuvanog originala. Na mjestima manjih mehaničkih i kemijskih oštećenja kojima su stanjeni ili uništeni završni, lazurni nanosi slikanog sloja, reintegracija je izvedena transparentnim tonovima boje.
Nakon završetka radova slika je smještena u posebno konstruiranu vitrinu čija je zadaća ublažavanje naglih mikroklimatskih promjena i prevencija nastanka novih oštećenja na slici. Provode se mjerenja i dugoročno praćenje mikroklimatskih uvjeta na više odabranih lokacija u kompleksu katedrale, nakon čega će biti donesena odluka o najprimjerenijem mjestu za trajni smještaj slike.
Izdavač: Hrvatski restauratorski zavod, www.h-r-z.hr / Za izdavača: dr. sc. Tajana Pleše / Stručni tim: Pavao Lerotić; dr. sc. Višnja Bralić; Dragutin Furdi, Matija Marić, dr. sc. Domagoj Mudronja, Orest Šuman; dr. sc. Giorgio Fossaluzza, dr. sc. Tea Zubin Ferri / Tekst: dr. sc. Višnja Bralić, Pavao Lerotić / Lektura: Rosanda Tometić / Prijevod: Nataša Đurđević / Fotografije: Nikolina Oštarijaš, Ljubo Gamulin, Goran Tomljenović / Grafičko oblikovanje: Ljubo Gamulin / Zagreb, rujan 2020.